
EEN KORTE DOCUMENTAIRE OVER HET CREATIEVE GENIE ACHTER DE SLOGAN VAN L’ORÉAL PARIS
“Het manifest van Ilon Specht dat de samenleving voorgoed veranderde, vormt de basis van de filosofie van L’Oréal Paris waarmee het bedrijf zich sterk maakt voor de positie van vrouwen. Haar nalatenschap is de motor achter de iconische slagzin ""Omdat ik het waard ben"" van L'Oréal Paris en de drijvende kracht achter onze missie om vrouwen in hun kracht te zetten.”
Delphine Viguier-Hovasse, Global Brand President L’Oréal Paris.

JE KENT DE SLOGAN.
MAAR KEN JE OOK DE VROUW ERACHTER?
THE FINAL COPY OF ILON SPECHT is een intiem portret vanaf het sterfbed van het onbezongen reclamegenie dat in 1971 voor L'Oréal Paris de iconische slogan 'Omdat ik het waard ben' bedacht. Een feministisch manifest van vijf woorden dat tegen alle verwachtingen in de reclamewereld voorgoed veranderde. Een eerbetoon aan Ilon Specht, de tekstschrijfster van reclamebureau McCann die onvervaard de normen van haar tijd uitdaagde en in creatief opzicht ging waar geen enkel schoonheidsbedrijf of reclamebureau nog was geweest, van regisseur en tweevoudig Oscar®-winnaar Ben Proudfoot. Ilon Specht, die in april 2024 overleed, geeft een emotionele eindtoespraak in deze korte, indrukwekkende documentaire, van haar eerste schreden in de reclamewereld tot de obstakels waar ze als vrouw in de sector tegenaan liep en haar niet aflatende strijd voor de empowerment van vrouwen. Haar visie en nalatenschap inspireren nog steeds generaties creatieve breinen bij McCann en houden de filosofie van L’Oréal Paris in stand door vrouwen wereldwijd aan te moedigen om in hun eigenwaarde te geloven. De genialiteit van Ilon Specht gaf niet alleen de missie van L’Oréal Paris vorm, maar ontketende ook een wereldwijde beweging en inspireerde vrouwen om hun eigen schoonheidsnormen te bepalen. Als langstlopende reclametekst in de geschiedenis - vertaald in 40 talen - is de slogan nu synoniem met het grootste schoonheidsmerk ter wereld, die vrouwen wereldwijd verenigd en motiveert.
"OMDAT IK HET WAARD BEN"
Meer dan 50 jaar geleden maakte Ilon Specht een krachtig statement: dat vrouwen ertoe deden en de investering in eersteklas schoonheidsproducten waard waren. "Omdat ik het waard ben" bleek een slogan die de samenleving veranderde en een nieuw tijdperk van feminisme inluidde. De krachtige boodschap, bedacht voor de Préférence haarverflijn van het merk, was de eerste reclame waarin de eigenwaarde van vrouwen werd benadrukt. Het gewaagde concept van Ilon Specht bestond uit een vrouw die direct in de camera sprak - iets wat nooit eerder in een reclame was gedaan en daardoor direct overal aansloeg.
EEN ICONISCHE SLOGAN
“Wat ik geweldig vond, was dat Ilons iconische slogan 'Omdat ik het waard ben' niet slechts een slim reclamemantra of geveinsd zinnetje was, maar perfect weergaf wie Ilon was. Ik vind het mooi dat die woorden nu verweven zijn met onze cultuur. Onze film laat zien dat ze een dieper verhaal vertellen dat de kijkers vast net zo zal verrassen, ontroeren en uiteindelijk uitdagen als het mij heeft gedaan.”
Regisseur Ben Proudfoot, tweevoudig Oscar®-winnaar

De vrouw achter de slogan
Ilon Specht, geboren in 1943, was een Amerikaanse copywriter die het glazen plafond van de door mannen gedomineerde reclame-industrie doorbrak. De schoolverlater uit Californië was in de reclamewereld helemaal op haar plek en is enorm belangrijk geweest voor de toewijding van l’Oréal Paris aan de empowerment van vrouwen. In 1971, in dienst bij reclamebureau McCann, bedacht Ilon Specht een zin die meer zou worden dan alleen een slogan: Because I’m Worth It - Omdat ik het waard ben. De boodschap groeide uit tot een strijdkreet voor de vrouwenemancipatie en was de eerste reclame die opkwam voor het zelfvertrouwen van vrouwen. Dit inspireerde vrouwen van alle leeftijden en achtergronden om hun schoonheid en waarde te omarmen. Die vijf woorden geven de dagelijkse missie van l’Oréal Paris al meer dan 50 jaar vorm en hebben de reclamewereld voorgoed veranderd.